Generell informasjon om integrasjonsleverandøren
Altinn er en digital portal som muliggjør effektiv dialog mellom næringslivet, privatpersoner og offentlige instanser. Den fungerer som en teknisk plattform for utvikling av digitale tjenester for offentlige virksomheter. Altinn er et samarbeidsprosjekt på tvers av offentlige enheter, og det har blitt en viktig ressurs for næringslivet og privatpersoner.
Primært brukt av næringslivet, tillater Altinn også privatpersoner å levere skattemeldinger og andre skjemaer digitalt. Siden høsten 2011 har Altinn utvidet sitt fokus til å være en informasjonsportal for norsk næringsliv, og gir dermed bedrifter tilgang til relevant informasjon for deres virksomhet og beslutningsprosesser. Over 4 millioner privatpersoner og 1 million virksomheter bruker Altinn, og fra 2003 til desember 2019 har over en halv milliard skjemaer og dokumenter blitt utvekslet, med milliardbesparelser for både offentlig sektor og næringslivet.
Altinn representerer dermed ikke bare en teknologisk plattform, men også en nøkkelkomponent i den moderne digitale infrastrukturen som muliggjør effektiv samhandling mellom ulike sektorer i samfunnet. Dens evne til å tilby digitale tjenester, fremme samarbeid og fungere som informasjonsportal gjør den til en verdifull ressurs for næringslivet, privatpersoner og det offentlige.
Hvordan integrasjonen fungerer
Det er mulig å sende inn følgende rapporter til Altinn fra Systima:
Mva. melding
Sende a-melding (A02)
Det er mulig å hente følgende data fra Altinn til Systima
Hente skattekort for ansatte
Mottak av mva. melding
Motta a-melding (A03)
Hvordan sette opp integrasjonen
Du trenger ikke manuelt å aktivere Altinn integrasjon, da dette automatisk er inkludert i enkelte moduler.